Policja i szkoły nieobojętne
Od kilku tygodni tarnogórscy policjanci przyjeżdżają na interwencje do różnych szkół w powiecie. Jest to efekt zgłoszeń kierownictwa placówek, nieobojętnych na demoralizujące i kryminalne zachowania uczniów. Zawiadomienia dotyczą w głównej mierze przemocy lub używek z którymi młodzież ma do czynienia.
We ubiegły wtorek rano dyżurny tarnogórskiej komendy policji odebrał zgłoszenie od pedagog jednej ze szkół ponadgimnazjalnych w powiecie. Dyrektor prosił o interwencję, gdyż jeden z pełnoletnich uczniów prawdopodobnie znajdował się pod wpływem alkoholu. Patrol po przybyciu na miejsce potwierdził zgłoszenie - dorosły uczeń miał 0,3 promila alkoholu w swoim organizmie. Okazało się, że rano przed szkołą "zafundował" sobie piwo. Potem przyszedł do szkoły, chcąc brać udział w lekcji. Nauczyciel jednak zauważył nienaturalne zachowanie ucznia, wyczuwając alkohol.
Kilka dni wcześniej, 31 marca, do Komendy Powiatowej Policji w Tarnowskich Górach zadzwoniła anonimowa osoba, która zgłosiła, że w jednym z gimnazjów w powiecie tarnogórskim 16-letnia uczennica znajduje się pod wpływem narkotyków. Policjanci z Zespołu do spraw Nieletnich pojechali na miejsce. Szesnastolatka faktycznie zachowywała się nietypowo. Po przeszukaniu przez policjantkę w torebce uczennicy znaleziono kilka działek narkotyków. Stróże prawa ustalili, że rano dziewczyna przed szkołą już jedną wzięła, zaś reszta amfetaminy miała być „na później”.
W marcu szkoły na bieżąco powiadamiały policję o bójkach i narkotykach. W każdym przypadku uczniowie narażeni są na podwójną odpowiedzialność. Z jednej strony za posiadanie, wnoszenie lub zażywanie używek na terenie szkół pełnoletnim uczniom grozi kara grzywny lub więzienia, w zależności od rodzaju zdarzenia. Niepełnoletni odpowiadają przed sądem rodzinnym, który może zastosować wobec nich środki poprawcze lub wychowawcze. Natomiast drugi rodzaj odpowiedzialności uczeń ponosi w szkołach, które stosują tzw. kary statutowe. Dla pełnoletnich uczniów może być to nawet ostateczne skreślenie z listy i niemożność kontynuowania nauki.