Uwaga seniorzy! Oszuści znowu aktywni
W ostatnich dniach tarnogórscy policjanci odnotowują zgłoszenia dotyczące próby oszustw metodą „na policjanta". Kolejny raz apelujemy o ostrożność w kontaktach telefonicznych, zwłaszcza gdy osoba po drugiej stronie słuchawki chce od nas pieniędzy. Porozmawiajmy z bliskimi, jak uniknąć zagrożenia i oszustów. Pamiętajmy, że policjanci nie proszą o przekazanie pieniędzy, które senior posiada w domu czy banku.
Przestępcy stosują różne metody, aby oszukać seniora i pozbawić go oszczędności. Jedną z nich jest metoda „na policjanta”. Oszuści podszywają się pod „funkcjonariusza” Policji, Centralnego Biura Śledczego Policji (CBŚP) lub Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego (ABW), czy też prokuratora. Rozmawiają z seniorem o prowadzonych „akcjach policyjnych” w celu zatrzymania np. grupy przestępczej, czy nieuczciwych pracowników banku, w którym senior przechowuje swoje oszczędności, podkreślając wysokie ryzyko utraty wszystkich pieniędzy. Oszust wmawia seniorowi, że w ochronie swoich oszczędności przechowywanych w domu, czy w banku, powinien przekazać je wskazanej osobie lub pozostawić je we wskazanym miejscu ,np. w koszu na śmieci, ławce czy murku. Były przypadki, że oszust nakazał oszczędności włożyć do torebki foliowej i wyrzucić przez okno.
Oszuści umiejętnie zadając pytania, wyciągają od seniorów informacje m.in. o miejscu przechowywania pieniędzy i ich sumie, hasła do kont bankowych czy numery osobistych telefonów komórkowych. Przestępca wykorzystuje autorytet policjanta, przedstawiając się z imienia i nazwiska, podając nazwę komendy oraz numer identyfikacyjny. Ponadto oszust zdobywa zaufanie seniora poprzez weryfikację dzwoniącego „policjanta”, sugerując wybranie numeru 997 lub 112 bez rozłączenia połączenia. Wystraszona ofiara, wykonując polecenie, przekonana jest, że rozmawia z policjantem, a tak naprawdę kontynuuje rozmowę z oszustem.
Jak uniknąć stania się ofiarą oszustwa?
Zapamiętaj! Policjanci nigdy przez telefon:
- nie informują o prowadzonych działaniach;
- nie pytają o ilość posiadanych pieniędzy i miejscu ich przechowywania;
- nie proszą o przekazanie pieniędzy, które senior posiada w domu czy banku;
- nie proszą o podanie numeru klienta, hasła do konta bankowego;
- nie proszą o zaciągnięcie kredytu.
Bezpieczne zachowania przez telefon:
- nie odbieraj telefonów, których numerów nie znasz lub są zastrzeżone;
- podczas rozmowy telefonicznej nie podawaj swoich danych personalnych, adresowych, haseł do kont bankowych, informacji o swoich oszczędnościach i miejscu ich przechowywania oraz numeru telefonu komórkowego;
- nie przekazuj swoich pieniędzy nieznajomej osobie.
Jeśli przez telefon ktoś prosi Cię o przekazanie pieniędzy:
- natychmiast rozłącz połączenie! Prawidłowe rozłączenie telefonu stacjonarnego polega na odłożeniu słuchawki na widełki oraz odczekanie kilku minut. Następnie można wykonać nowe połączenie np. w celu powiadomienia Policji o próbie oszustwa;
- skontaktuj się z bliskimi lub osobą zaufaną i upewnij się, czy rodzina rzeczywiście potrzebuje pomocy;
- skontaktuj się z najbliższą jednostką Policji lub zadzwoń na numer alarmowy 112.
- porozmawiaj ze swoim dzielnicowym! Skontaktować można się z nim za pomocą bezpłatnej aplikacji na telefon komórkowy „Moja Komenda” lub nawiązując kontakt telefoniczny, lub e-mailowy. Dane kontaktowe do dzielnicowych znajdziemy na stronie internetowej Komendy Powiatowej Policji w Tarnowskich Górach w zakładce „Twój dzielnicowy”.