O zagrożeniach podczas zdalnej prelekcji
Zdalne prelekcje w „sieci” to już niemal codzienność dla tarnogórskich policjantów zajmujących się profilaktyką społeczną. Epidemia koronawirusa ograniczyła możliwość prowadzenia bezpośrednich spotkań z młodzieżą, dlatego policjanci korzystają z dostępnych narzędzi, takich jak Internet. Tak tez było podczas wirtualnej prelekcji o zagrożeniach z uczniami Szkoły Podstawowej w Świerklańcu.
Epidemia koronawirusa ograniczyła możliwość prowadzenia bezpośrednich spotkań profilaktycznych. Młodzież swój obowiązek szkolny realizuje poprzez naukę w trybie online. Wszystko po to, aby ograniczyć rozprzestrzenianie się Covid-19. Aby mieć kontakt z młodzieżą w tym trudnym dla nas wszystkich czasie oraz aby skutecznie realizować ustawowe zadania profilaktyczne, policjanci zajmujący się profilaktyką społeczną regularnie prowadzą spotkania w sieci, wykorzystując do tego dostępne narzędzia i platformy.
Tarnogórski profilaktyk aspirant sztabowy Adam Cichowski spotkał się online z uczniami Szkoły Podstawowej w Świerklańcu. Wirtualna prelekcja z uczniami klasy siódmej i ósmej dotyczyła w głównej mierze zagrożeń nie tylko w sieci, ale takich, na które młodzi ludzie mogą natrafić w przyszłości, wchodząc w dorosłe życie.
Policjant omówił zjawisko handlu ludźmi. Stróż prawa przestrzegał młodzieży przed tą współczesną formą niewolnictwa. Przestępstwo to stanowi jedną z najcięższych zbrodni, godzącą w podstawowe wartości człowieka. Nastolatkowie dowiedzieli się, na co w przyszłości trzeba zwracać uwagę, aby nie paść ofiarą handlu ludźmi. Podejmując pracę za granicą, czy wyjeżdżając na wakacje, należy pamiętać o zagrożeniach, jakie mogą nas tam spotkać. Mundurowy przedstawił uczniom kilka praktycznych wskazówek, dzięki którym młodzi ludzie w przyszłości mogą uniknąć zagrożenia związanego z tym przestępstwem.
Został również poruszony problem hejtu i przestępczości w sieci. Policyjny profilaktyk przypomniał młodzieży, że hejt i przestępczość w sieci jest powszechnym zjawiskiem, ale każde działanie w internecie pozostawia ślad. Praktyka pokazuje, że nikt w cyberprzestrzeni nie jest anonimowy, a poczucie bezkarności osób łamiących prawo w sieci jest tylko pozorne. Wszelka niezgodna z obowiązującymi przepisami działalność w wirtualnym świecie wiąże się dla użytkowników z taką samą odpowiedzialnością, jak w innych przypadkach, a niektóre przestępstwa lub ich formy kwalifikowane odnoszą się głównie do czynów popełnionych w przestrzeni internetowej.
Oceniając po reakcjach słuchaczy, można śmiało stwierdzić, że przynajmniej dla części z nich było to zupełnie nowe doświadczenie, wielu spośród uczniów dotychczas nie zdawało sobie sprawy z realności zagrożenia, jakim jest współczesne niewolnictwo i handel ludźmi. Mamy nadzieję, że uzyskana wiedza nigdy nie okaże się przydatna w praktyce.