Zimowe obowiązki właścicieli nieruchomości
Dbanie o czystość i porządek wokół posesji, ale także usuwanie zalegającego na chodniku śniegu i lodu, to obowiązki, o których szczególnie zimą powinni pamiętać nie tylko właściciele nieruchomości, ale i współwłaściciele oraz zarządcy. Niedopełnienie ich może skutkować nałożeniem mandatu karnego, a nawet skierowaniem sprawy do sądu.
Zgodnie z „Ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach”, obowiązek utrzymywania czystości i porządku spoczywający na właścicielach, współwłaścicielach, użytkownikach bądź zarządcach nieruchomości dotyczy wszystkich budynków bez względu na ich przeznaczenie i sposób użytkowania. W szczególności dotyczy to chodników, których stan w okresie zimowym bywa prawdziwą zmorą dla przechodniów.
Należy pamiętać, że chodnik ma być bezpieczny i nie ma prawa na nim zalegać śnieg, czy lód. Właściciel nieruchomości powinien go uprzątnąć, a w celu zapobieżenia tzw. "ślizgawce" chodnik najlepiej posypać piaskiem.
Zgodnie z Uchwałą Rady Miejskiej w Tarnowskich Górach w sprawie wprowadzenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Tarnowskie Góry, właściciele nieruchomości są zobowiązani do uprzątnięcia błota, śniegu, lodu oraz innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego w dniu ich powstania. Obowiązek ten powinien być realizowany poprzez odgarnięcie błota, śniegu, lodu lub innych zanieczyszczeń, w miejsca nie powodujące zakłóceń w ruchu pieszym i ruchu pojazdów. Zebrany z chodnika śnieg i lód, należy usypywać w pryzmy przy krawężniku od strony chodnika.
Jeżeli właściciele nieruchomości, współwłaściciele, użytkownicy bądź zarządcy nieruchomości nie dopełnią spoczywających na nich obowiązków, mogą być ukarani mandatem karnym, a nawet trafić do sądu. Co ważniejsze osoba, która uległa wypadkowi z powodu tego typu zaniedbań ma prawo dochodzenia przed sądem cywilnym odszkodowania od zobowiązanego do utrzymania czystości i porządku wokół posesji.